در یک الگوریتم جدید از هوش مصنوعی برای مدیریت دیابت نوع 1 استفاده شد

12ژوئن2020 - محققان و پزشکان دانشگاه بهداشت و درمان اورگان(OHSU) روشی را طراحی کرده اند تا به افراد مبتلا به دیابت نوع 1 کمک کند که بطور موثرتری سطح قند خون خود را مدیریت کنند. این روش به هوش مصنوعی و نظارت خودکار متکی است.این تحقیق در ژورنال Nature Metabolism منتشر شده است.

پرفسور نیکول تایلر، نویسنده اصلی این مقاله گفت: طراحی سیستم ما بی نظیر است.ما این الگوریتم هوش مصنوعی را به طور کامل با استفاده از یک شبیه ساز ریاضی طراحی کردیم، وقتی این الگوریتم روی داده های دنیای واقعی از مبتلایان به دیابت نوع 1 در دانشگاه بهداشت و درمان اورگان تأیید شد، توصیه هایی را ارائه می داد که بسیار شبیه به توصیه های متخصصان غدد بود. این موضوع قابل توجه است زیرا افراد مبتلا به دیابت معمولاً هر 3 تا 6 ماه به متخصص غدد خود مراجعه می کنند. در این فواصل زمانی، اگر سطح قندخون آنها خیلی بالا رود یا خیلی افت کند، می توانند در معرض عوارض خطرناکی قرار گیرند.

بدن افراد مبتلا به دیابت نوع 1، انسولین تولید نمی کند، بنابراین باید انسولین را به طور مداوم در طول روز با استفاده از پمپ انسولین یا از طریق تزریقات چند گانه ی روزانه دریافت کند. الگوریتمی که توسط دانشمندان OHSU ایجاد شده است از داده های جمع آوری شده از یک مانیتور مداوم قند خون و قلم های انسولین بی سیم، برای ارائه ی راهنمایی در مورد این تنظیمات استفاده می کند.

این الگوریتم با استفاده از یک برنامه ی تلفن هوشمند به نامDailyDose ، توصیه هایی را ارائه می دهد که در 67.9 درصد از زمانها مطابق با توصیه ی پزشکان است.

مطالعه جدید شامل نظارت بر 16 فرد مبتلا به دیابت نوع 1 در طی چهار هفته بود، و نشان داد که این مدل می تواند به کاهش موارد هیپوگلایسمی یا افت قند خون کمک کند. هیپوگلایسمی از عوارض خطرناک درمان با انسولین است و در صورت عدم درمان، می تواند باعث کما یا مرگ شود.

این موتور با همکاری مرکز بهداشت دیابت هارولد اشنیتزر در OHSU و آزمایشگاه هوش مصنوعی برای سیستم های پزشکی به سرپرستی دکتر Peter Jacobs، دانشیار مهندسی زیست پزشکی در دانشکده پزشکی OHSU ساخته شده است.

دکتر Jacobs، نویسنده ارشد این مطالعه ، گفت: الگوریتم های منتشر شده دیگری نیز در این باره وجود دارند، اما مطالعات بالینی زیادی بر روی آنها انجام نشده است. وی ادامه داد: تعداد بسیار کمی از این مطالعات نتایج آماری مرتبطی را نشان داده اند، ولی اکثر آنها توصیه های الگوریتم را با توصیه های پزشک مقایسه نکرده اند. الگوریتم ما علاوه بر بهبود کنترل قند خون، توصیه هایی را ارائه می دهد که با توصیه های پزشک همبستگی بسیار بالایی دارد، بیش از 99٪ از توصیه های ارائه شده توسط این الگوریتم در 100 هفته آزمایش بیمارانی که تحت نظارت پزشکان بودند، بی خطر بود.

دانشگاه بهداشت و درمان اورگان قصد دارد به پیشرفت این فناوری ادامه دهد.

دکتر Jessica Castle،استادیار غدد درون ریز، دیابت و تغذیه بالینی در دانشکده پزشکی OHSU و یکی از نویسندگان این مقاله، گفت: برنامه ی ما برای چند سال آینده، انجام آزمایشات بزرگتر بیش از  8 هفته و سپس 12 هفته و مقایسه یDailyDose ، با دیگر راهکارهای انسولین تراپی از جمله تحویل خودکار انسولین است.

منبع:

Nature Metabolism, 2020; DOI: 10.1038/s42255-020-0212-y

www.sciencedaily.com/releases/2020/06/200612172204.htm